Thursday, January 19, 2012

Bayi susu ibu



Aku jumpa artikel ni kat fb. alhamdulillah anak2 aku semuanya menyusu sampai aku mengandung. mcm sakinah lagi bertuah sbb dia fully breastfeeding setahun. disebabkan aku kena kursus BTN, baba dia terpaksa bg susu formula dan alhamdulillah dia x byk ragam. tp lepas aku balik dr kursus, dia still menyusu dan berhenti pada usia 1 tahun 2 bulan bila aku disahkan mengandung.

Time hana plak, 3 bulan dah minum susu formula bila di rumah pengasuh. atas sebab2 yg aku rasa x leh terima sampai skrg (rasanya x perlu diceritakan)... tapi x pela.. Tuhan ada. walaubagaimana pun, dia still breastfeeding lagi bila di rumah. dia agak lama sikit dari sakinah, dalam 1 thn 4 bulan, dia terpaksa diberhentikan. mcm2 dugaan yang aku terima utk memberhentikan dia. alhamdulillah, lama2 ok.

haris plak still breastfeeding sampai skrg. sama mcm hana. rumah pengasuh je susu formula. insyaalah aku target sampai 2 thn, tp dia lebih kental skit dr hana. sbb sampai skrg pun, dia x leh berpisah dr aku. tido pun rapat2. sampai aku x leh nak bernafas dibuatnya. manja pun lebih dr kakak2. kalu sapa2 dekat aku, dia akan pukul. sabar je la.

pada pendapat aku, sbnrnya semua org blh breastfeeding anak. cuma niat atau azam kita sendiri kena kuat. susu akan ada cuma kalu kita setkan minda kita utk tidak breastfeeding anak, sbb tu la susu x keluar. banyak kebaikan susu ibu ni. salah satunya boleh mengeratkan kasih sayang anak dan ibu. alhamdulillah Tuhan bagi rezeki utk aku menyusu anak2.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails